Menu

De Notre Dame is toch ook geen stapel stenen?

De Notre Dame is toch ook geen stapel stenen?

Iets wordt pas iets als je er woorden aan geeft. Een product, een dienst, een merk zegt niets uit zichzelf. Hoe goed doordacht iets ook is, hoe ingenieus ontworpen een uitvinding ook is, zonder context, zonder uitleg, zonder woorden komt het niet tot leven. Weet je niet wat je ermee moet. Weet je niet wat de bedoeling ervan is. Kun je de waarde die het heeft ook niet inschatten. De Notre Dame blijft een stapel stenen todat iemand jou uitlegt waar je naar kijkt, zoiets.

In dit geweldige stuk van Bas Heijne in NRC, is hij groot pleitbezorger van de alfa- en de gamma wetenschappen. In deze tijden waar de betawetenschappen volop worden gewaardeerd, techniek wordt opgehemeld en beslissingen op basis van data worden genomen, breekt hij een lans om vooral de waarde van woorden, identiteit, herkomst, cultuur niet te onderschatten in onze samenleving en binnen onze bedrijven. Het een kan niet zonder het ander.

Spot on. Hear hear. Eindelijk iemand die naar ons vak kijkt zoals wij dat doen. ‘Communicatie’ zorgt ervoor dat je als bedrijf en organisatie zelf je verhaal kunt vertellen, in jouw geschiedenis kunt plaatsen, gedachtegoed en erfgoed erin kunt meenemen, in de context kunt plaatsen waar het hoort. Zo versterk je je business, houd je koers en weten —toekomstige— klanten en medewerkers precies waar je voor staat en waarom je in business bent.

Techniek en data zijn er om ons te dienen. Het maakt —meestal maar zeker niet altijd— ons leven makkelijk. Zonder communicatie blijven het cijfers, producten, dingen, objecten. Zonder communicatie, zonder jouw verhaal, zonder jouw boodschappen, krijgen ze geen betekenis. In elk geval niet de betekenis die jij er als bedrijf aan geeft.

Stuk van Bas Heijne

0 Comments Leave a reply

    Leave a comment

    Your comment(click button to send)

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    This is a unique website which will require a more modern browser to work!

    Please upgrade today!