Menu

Is een podcast iets voor onze organisatie?

Geen categorie

Is een podcast iets voor onze organisatie?

Is een podcast iets voor onze organisatie?

Podcasts bestaan al tientallen jaren —wie luisterde ze niet op zijn iPod in de bus of tijdens het hardlopen— in de jaren ’90. Ze hebben een ietwat sluimerend bestaan geleden, maar zijn nu dan echt bezig aan een comeback. En wat voor een. Zelfs organisaties beginnen podcasts nu in te zetten voor hun in- en externe communicatie. En dat is niet voor niets. Ook wij, 7N60, doen dat steeds vaker voor onze klanten.

Een podcast ter leering ende vermaeck
Al die mensen met oortjes en head phones die je buiten treft, onderweg of zittend op een bankje. Luisteren ze naar muziek? Zou kunnen. Maar het zou zomaar een podcast kunnen zijn. Over een onderwerp dat hen interesseert. Een podcast is namelijk doorgaans bedoeld als middel om je te verdiepen in een bepaald onderwerp. Op het moment dat het jou past en uitkomt. Aandachtig luisterend, zonder afgeleid te worden door beeld.

Interne of externe communicatie met podcast
Een podcast kan een interne bewustwordingscampagne ondersteunen. Wat dacht je van een podcast die best practices uit de organisatie deelt? Deze samen te beluisteren in de verschillende teams en de mogelijkheden en kansen te bespreken die dit voor jullie biedt? Hoe dit past in de strategie van de organisatie? In de podcast ook mee te geven waarom je dit zo’n best practice is? Dat dit misschien heel vanzelfsprekend lijkt, terwijl het juist is waar je het verschil maakt als organisatie en als medewerkers.

We staan op een beurs. Ja en dan?
De jaarlijkse beurs dient zich aan. Wat ga je er eigenlijk doen? Hoe zorg je ervoor dat de beursinvestering ook werkelijk wordt terugverdiend? Wat dacht je ervan om alle medewerkers die onderweg zijn naar de beurs een podcast te laten luisteren ter voorbereiding. In de auto, de trein of het vliegtuig. Focus op: wat is het thema van de beurs en waarom? Welke verhalen kun je vertellen aan bezoekers en waarom zijn deze interessant? Wat zou elke bezoeker die jij spreekt minimaal moeten onthouden na jullie ontmoeting? Wat kun jij bijdragen aan het succes van de beurs? Wat is de kernboodschap die moet blijven hangen? En hoe draagt dit bij aan de business?

Interessant tot de laatste seconde
Een podcast luisteren is een persoonlijke, haast intieme ervaring. Het is meer dan het tot je nemen van belangrijke en verdiepende informatie. Er komt een dimensie bij: stem(men), geluiden. Je wordt meegenomen in een verhaal. En het verhaal komt meer binnen. Je kunt het luisteren op het moment dat je zelf kiest. Als je de rust en de aandacht ervoor hebt. En toch onderweg bent.

Communicatiestrategie 2020
Een podcast is uiteindelijk één van de communicatiemiddelen die je kunt inzetten in je communicatiestrategie van 2020. Goed gericht, met aandacht gemaakt zodat het ook de aandacht krijgt die het verdient. Aandacht voor een paar minuten of wel 20 minuten. Een keer of juist in een reeks gedurende het gehele jaar. Afhankelijk van wat er te communiceren valt. Altijd interessant tot de laatste seconde. Dát is de uitdaging natuurlijk. Onze uitdaging dan hè.

0 Comments Leave a reply

    Leave a comment

    Your comment(click button to send)

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    This is a unique website which will require a more modern browser to work!

    Please upgrade today!